the one with the future thoughts

2011-02-18 / 00:26:27

Hej mina fina fina läsare! Jag sitter här och lyssnar på lite musik, tänker på kvällen som jag spenderade med Sara och Sandra. Vi pratade om "vad ska man göra sen?" både jag och Sara har ju börjat plugga igen men Sandra står fortfarande i stadiet då man inte riktigt vet var man ska ta vägen. Jag är ganska nöjd med min utbildning so far, det är mest bara allt runt omkring den som kanske inte är så toppen. Det har varit mycket slarv och vi blir nästan aldrig informerade om något, blir ofta ombedda om att ta upp problem som rör kursen med andra personer. Vi blir hänvisade till ställen som hänvisar oss till andra ställen, vilket skapar en ond jäkla cirkel. Inte särskilt roligt.

Trots att jag redan börjat läsa så kan jag inte låta bli att fundera på vad jag också skulle kunna tänka mig att bli. Alternativen är väldigt få, det har de alltid varit. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag vill bli. Förrän nu. Och kanske sedan något år tillbaka. Jag skulle vilja bli sångpedagog. Jag tror att det är ett yrke där jag alltid skulle ha roligt i (inte för att jag tvivlar på att informatörsprogrammet ger ett tråkigt jobb) men jag tror att sångpedagog är något som jag skulle kunna vara lika roligt om trettio år som om fem år. MEN (givetvis finns det alltid ett men) jag är absolut inte kvalificerad för det. Jag skulle ha behövt åtta års erfarenhet hos sångpedagoger istället för fyra. Jag skulle ha behövt gått hos talpedagog (mest för min egen del dock) ett tag och tillsist flera års erfarenhet av pianospelande. Jag läser inte heller noter tillräckligt bra. Det som känns så tråkigt är att min sångpedagog som jag hade innan jag slutade var ungefär på min nivå när hon började läsa till sångpedagog för sisådär trettio år sedan. Systemet är förmodligen ganska så mycket mer avancerat nu och jag skulle aldrig någonsin ha någon chans (tro mig, jag lyssnar på mig själv när jag sjunger varje dag, jag vågar inte ens säga att jag kan sjunga för att jag tappat så otroligt mycket sedan jag slutade för snart ett år sedan) att komma in på musikhögskolorna. Intagningsproven är typ hundra olika och jag skulle säkert kunna klara sådant som musikhistoria. Men jag skulle nog faila på allt annat. Men jag tror att jag skulle må gott av att bara ha detta som ett drömyrke också. Jag skulle tippa på att kontorsjobb mer är min grej. Det finns så många icke-kontors-jobbs-yrken och nästan ingenting tilltalar mig så jag har förmodligen hittat rätt med min utbildning. Jag hoppas det i alla fall!

Jag tycker att ni är himla duktiga om ni orkade läsa igenom hela ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0